dropsraad

Berkel-Enschot gaat voor NUL verkeersoverlast

Een initiatief van de Dorpsraad om de verkeersveiligheid te vergroten en overlast (te hard rijden, geluidsoverlast, trillingen door zwaar verkeer etc.) te verminderen. We brengen de overlast in kaart en komen met oplossingen.

30 km zone 2overlast3 3806-verkeersveiligheid-1  30

Auto’s die rakelings langs fietsers razen of je niet zien staan bij het zebrapad, voorbij denderende vrachtwagens en, in de kleine uurtjes, coureurs die consequentie loos door de straat racen. Dit is helaas aan de orde van de dag in Berkel-Enschot en daar gaan we iets aan doen.

‘Berkel-Enschot gaat voor nul verkeersoverlast’ is een initiatief van de Dorpsraad met het doel om de verkeersveiligheid te vergroten en overlast (te hard rijden, geluidsoverlast, trillingen door zwaar verkeer etc.) te verminderen. We brengen de overlast in kaart en komen met oplossingen.
In eerste instantie richten we ons op de Enschotsebaan, Kerkstraat, Eikenboschweg, Torenhoekstraat, De Kraan, Brevierstraat, Raadhuisstraat en de Molenstraat. Later willen we hier een platform bieden voor het aanpakken van verkeersoverlast in de rest van Berkel-Enschot en ons richten op lange termijndoelen om de leefbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren.

In samenwerking met https://udenhoutgaatvoornul.nl/ gaan we onderzoeken hoe we samen met Udenhout ons kunnen opstellen naar de Gemeente Tilburg. De handvaten en richtlijnen hierbij zijn het landelijk beleid, uniformiteit, transparantie en het mobiliteitsplan 2040.

Achtergrond
Berkel-Enschot is een gemoedelijk dorp midden in het Brabantse groen, met een rijk dorpsleven en een prachtig nieuw centrum. De oudste straten zijn onderdeel van het beschermde dorpsgezicht en zijn met klinkers verhard. De geschiedenis van het dorp is er tastbaar.

Het grootste deel van Berkel-Enschot is een 30 km zone, dit zou het landelijke karakter en de verkeersveiligheid ten goede moeten komen. Toch wordt de druk van het verkeer steeds groter en daarmee ook de overlast: automobilisten houden zich niet aan de maximumsnelheid, de hoeveelheid (doorgaand) verkeer lijkt toe te nemen en het zware verkeer doet huizen schudden op hun antieke funderingen. Het doorgaande-, vracht- en busverkeer zouden gebruik moeten maken van de Gebiedsontsluitingswegen (Puccinilaan, Durendaelweg en Koningsoordlaan). Deze gebiedsontsluitingswegen zijn geasfalteerd.

overlast  nieuw

Oplossingen
‘Berkel-Enschot gaat voor nul verkeersoverlast’ is een initiatief van de Dorpsraad en voortgekomen uit de behoefte om bij te dragen aan betere leefbaarheid en veiligheid. Dit doen we door eerst overlast te inventariseren en te meten -concreet te maken- en daarna met oplossingen te komen. De participatiesamenleving in actie.

Er zijn manieren waarop we als inwoners zelf kunnen bijdragen aan een duidelijkere -en daardoor veiligere en leefbaardere- verkeerssituatie.

oplossing1 oplossing2overlast2

Er zijn 30 km stickers beschikbaar voor op kliko’s. Mail uw adres naar Mobiliteitberkelenschot@gmail.com en u ontvangt 2 stickers.

30 km container stickers     30 km container L

Meldingen
We vragen je om meldingen te doen op de FIXI app, waarin iedereen verkeersoverlast  en gevaarlijke situaties kan melden. Door ook deze melding te mailen naar mobiliteitberkelenschot@gmail.com kunnen wij de meldingen inventariseren en een vinger aan de pols houden bij de gemeente.

Overlast in kaart
Op onderstaande kaart zijn gevaarlijke kruisingen, te hoge snelheden, parkeerproblemen, slechte voorzieningen voor voetgangers en fietsers en de intensiteit van het verkeer te zien.

Intensiteit en verkeersproblemen BE

Verkeersmeting
Hier vindt je al de resultaten van metingen, intensiteiten en verkeerssnelheden. metingen

Resultaten
De resultaten van onze verkeersmeting laten zien dat de weggebruikers zich niet houden aan de maximum snelheid van 30 km/h. De meeste overlast wordt veroorzaakt door het grote aantal voertuigen die nòg harder rijden dan V85 en het vracht- en busverkeer. Het bewustzijn van weggebruikers over de maximaal toegestane snelheid is onvoldoende en daardoor is de verkeersonveiligheid en verkeersoverlast hoog.

Contact
Mocht je nog vragen hebben, stuur een mailtje naar Mobiliteitberkelenschot@gmail.com

Handige links

< terug naar Projecten

Roland van Zuilen

E-MAIL STUREN